Lednice – wymiana doświadczeń w ramach grupy roboczej V4 (Grupa Wyszehradzka)

Pod koniec października miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu grupy roboczej poświęconej działaniom informacyjno-promocyjnym Funduszy Europejskich (FE) w ramach państw Grupy Wyszehradzkiej. Spokojna i malownicza miejscowość Lednice (Czechy, południowe Morawy, niedaleko granicy z Austrią i Słowacją), była świetnym miejscem na zorganizowanie 2 dniowego eventu…świetnym choć trochę „dalekim”;). Uczestnikami byli nie tylko przedstawiciele administracji rządowej, ale również specjaliści z czeskiej branży reklamowej, którzy drugiego dnia przygotowali dla nas warsztaty dot. nowych mediów/technik w reklamie.

W czasie dwóch dni przedstawiciele 4 państw mogli zaprezentować wybrane tematy dot. problemów/zagadnień/rozwiązań różnego typu kwestii związanych z informowaniem o FE. Moje wystąpienie dotyczyło polskiego systemu serwisów internetowych oraz wirtualnej Wyszukiwarka Dotacji. Wywarły one pozytywne wrażenie na obecnych, ale szczególnie podkreślona została rola nowoczesnego podejścia do projektowania rozwiązań IT w ramach wdrażania projektów. Rosnące znaczenie internetu oraz coraz większe trudności w dotarciu informacji do użytkownika końcowego poprzez klasyczne środki reklamowe wymusza zmiany podejścia do kreowania kampanii oraz…samego produktu. W przypadku administracji publicznej tym produktem jest bez wątpienia informacja: jak zdobyć dofinansowanie, gdzie szukać wiedzy, jak ją efektywnie wykorzystać. Dlatego też oprócz standardowych reklam należy w dużej mierze skoncentrować wysiłki na jakości samych treści/informacji. Słowo klucz: CONTENT.

Przedstawiciele czeskich domów mediowych pochwalili Polskę za nowatorskie podejście do jakości języka (prosty/komunikatywny) i troski o formy przekazu. Wprowadzenie szkoleń dla naszych twórców contentu, ujednolicenie formy przekazu on-line (spójne szablony www) oraz sięganie po aprobowane rozwiązania z rynku (benchmarki) to podstawy nowego podejścia do działań info-promo w sieci.

Spotkanie było również dobrą okazją do porównania narzędzi oraz podejść do wspólnych problemów związanych szczególnie ze specyfiką administracji publicznej. Zamówienia publiczne to spore wyzwanie w zakresie kampanii (promujących) lub innych kreatywnych przedsięwzięć: nie zawsze to co tanie jest dobre/skuteczne/ładne.

Ok, pochwaliłem się (nas), ale nie można pominąć osiągnięć innych uczestników spotkania. Irma (nowa koleżanka z INTERREGU) przedstawiła formułę hybrydowego eventu. 2-3 grudnia 2014 r. w Bolonii zorganizowała forum dla ludzi działających w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej (polska strona programu). Na uwagę zasługuje fakt, że w tym samym czasie odbywały się zarówno warsztaty i sesje dyskusyjne w „realu”, jak i w świecie wirtualnym. I to nie był zwykły streaming! Dzisiaj nawet gmina (patrz Wołomin) organizuje przekaz on-line – to już standard. W Bolonii zaproponowano coś nowego: uczestnicy wirtualni mieli swoje własne panele. Mogli debatować ze sobą lub zadawać pytania ekspertom…ale również uczestniczyć w rzeczywistych warsztatach. Co ważniejsze obsługę ich zagadnień zagwarantowano nawet po zakończeniu eventu! Potraktowanie na serio internetowych uczestników podkreślał fakt, że mieli osobnego moderatora-prowadzącego.

Uczestnicy otrzymali dostęp do specjalnej aplikacji, która pozwoliła im pobierać materiały konferencyjne (oszczędność na drukach!) orz na bieżąco śledzić pomocą telefonu lub tabletu/lapka rozwój wydarzeń w ramach eventu. Forma i treść pobiła niejedno komercyjne wydarzenie.  Poniżej film zmontowany ze zlepków „stremów” z całego wydarzenia. Zwróćcie uwagę na dziewczynę, która wjeżdża na rowerze na scenę sali plenarnej…to właśnie Irma…potem zaczęła swoją część wystąpienia:):)

P.s.: Lednice to piękna miejscowość i (jak cały region) warta odwiedzenia. Poważnie rozważam wyjazd wakacyjny w tamte okolice. Oprócz pięknych widoków/fajnych ludzi oferuje również bardzo dobre wina – Muskat rządzi (!):) Serdecznie pozdrawiam nowe koleżanki i nowych kolegów z Czech, Węgier i Słowacji.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.